ВИЗНАЧЕННЯ ПРІОРИТЕТІВ РОЗВИТКУ ПІДЗЕМНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ МЕГАПОЛІСІВ НА ОСНОВІ СИСТЕМНОЇ МЕТОДОЛОГІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20535/2707-2096.6.2021.241820

Ключові слова:

планування міст, екологічні ризики, техногенні ризики, підземна інфраструктура, автомобільні тунелі, системна методологія, морфологічний аналіз, пріоритетність будівництва

Анотація

Мета: визначення пріоритетності будівництва об’єктів підземної транспортної інфраструктури на основі системної методології з урахуванням геологічних і структурно-функціональних факторів.

Завдання: розробка інструментарію для оцінювання пріоритетності будівництва трас автомобільних тунелів шляхом оцінки морфологічних моделей з урахуванням впливів на екологічну й техногенну безпеку урбанізованих територій, а також впливу цих об’єктів на мінімізацію екологічних і техногенних ризиків.

Методи дослідження: модифікований морфологічний аналіз геологічного середовища, урбанізованих територій і транспортної інфраструктури ділянок мегаполісу, метод експертних оцінок.

Основні результати: апробовано морфологічну модель як набір інструментів для оцінки пріоритетності будівництва об’єктів підземної транспортної інфраструктури; побудовані взаємопов’язані морфологічні таблиці для геологічного середовища та структурно-функціональних факторів урбанізованих територій в районі трас тунелів; проведене оцінювання моделей розвитку підземної інфраструктури на прикладі проектних трас автомобільних тунелів міста Києва, обґрунтовано впливи тунелів на зменшення екологічних і техногенних ризиків урбанізованого простору й обрано пріоритетний об’єкт будівництва за цими критеріями.

Наукова новизна: вперше цільовою функцією морфологічної моделі розвитку підземної транспортної інфраструктури мегаполісів є мінімізація екологічних і техногенних ризиків урбаністичного простору; отримані системні характеристики міських територій, які свідчать про ступінь сприятливості геологічного середовища та структурно-функціональних факторів для будівництва автомобільних тунелів у середмісті мегаполісу, розроблено й апробовано ваговий коефіцієнт впливу, який синтезує результати морфологічного аналізу й дозволяє визначити пріоритетність будівництва об’єктів транспортної інфраструктури за впливом на екологічні та техногенні ризики.

Висновки та практичне значення: створення методології та інструментарію для оцінки пріоритетності об’єктів підземного будівництва на передпроєктній стадії, можливості врахування екологічних й техногенних ризиків розвитку урбаністичного простору мегаполісів шляхом послідовного будівництва об’єктів підземної транспортної інфраструктури і визначення черговості такої послідовності.

Посилання

World Urbanization Prospects 2018: Highlights. United Nations, New York, 2019.

A. R. Berkowitz, C. H. Nilon, and K. S. Hollweg, Understanding Urban Ecosystems. New York: Springer, 2003.

E. V. Korendiaseva, Ecological aspects of city management. Moscow: MGUU of Moscow Government, 2017.

P. H. Gilbert et al., Underground Engineering for Sustainable Urban Development. Washington: The National Academies Press, 2013. https://doi.org/10.17226/14670

G. E. Golubev, Underground urbanistics and city. Moscow: MIKHiS, 2005.

N. D. Pankratova, H. I. Haiko, and I. O. Savchenko, Development of urban underground studies as a system of alternative project configurations. Kyiv: Naukova dumka, 2020.

I. Vähäaho, “Underground space planning in Helsinki”, Journal of Rock Mechanics and Geotechnical Engineering, vol. 6, no. 5, pp. 387-398, 2014. https://doi.org/10.1016/j.jrmge.2014.05.005

R. Sterling, H. Admiraal, N. Bobylev, H. Parker, J. P. Godard, I. Vähäaho, X. Shi, and T. Hanamura, “Sustainability issues for underground spaces in urban areas”. Proceedings of ICE. – Urban Design and Planning, vol. 165, no. 4, pp. 241-254, 2012. https://doi.org/10.1680/udap.10.00020

B. A. Kartosiya, “Developing underground space of large cities. New tendencies”. Mining information-analytical bulletin (scientific technical journal), no. 1, pp. 615-629, 2015.

V. I. Resin, and Y. S. Popkov, Development of large cities under conditions of transitional economy. System approach. Moscow: Bookhouse «LIBROKOM», 2013.

N. Pankratova, І. Savchenko, G. Gayko, and V. Kravets, “Evaluating Perspectives of Urban Underground Construction Using Modified Morphological Analysis Method”. Journal of Automation and Information Sciences, vol. 50, no. 10, pp. 34-46, 2018. https://doi.org/10.1615/JAutomatInfScien.v50.i10.30

H. I. Haiko, I. O. Savchenko, and V. V. Vapnichna, «Morphological model of development of underground infrastructure of large cities for minimization of ecological and technogenic risks of urbanistic space», Geoengineering, no. 4, pp. 7-18, 2020. https://doi.org/10.20535/2707-2096.4.2020.219334

H. I. Haiko, I. O. Savchenko, and I. O. Matviichuk, “Development of a morphological model for territorial development of underground city space”. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, vol. 3, pp. 92-98, 2019. https://doi.org/10.29202/nvngu/2019-3/14

T. Ritchey, “General morphological analysis as a basic scientific modelling method”. Technological Forecasting and Social Change, vol. 126, pp. 81-91, 2018. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.05.027

G. Duczynski, “Morphological analysis as an aid to organisational design and transformation”. Futures, vol. 86, pp. 36-43, 2017. http://dx.doi.org/10.1016/j.futures.2016.08.001

J. Cuia, and J. D. Nelson, “Underground transport: An overview”. Tunnelling and Underground Space Technology, vol. 87, pp. 122-126, 2019. https://doi.org/10.1016/j.tust.2019.01.003

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-30

Як цитувати

Гайко, Г. І., Савченко, І. ., & Панкратова, Н. (2021). ВИЗНАЧЕННЯ ПРІОРИТЕТІВ РОЗВИТКУ ПІДЗЕМНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ МЕГАПОЛІСІВ НА ОСНОВІ СИСТЕМНОЇ МЕТОДОЛОГІЇ . Геоінженерія, (6), 17–27. https://doi.org/10.20535/2707-2096.6.2021.241820

Номер

Розділ

Геобудівництво